NIDF met Logo
NIDF
Apparatuur

Canon Dual Pixel RAW

Dual Pixel RAW

Canon heeft een eigen oplossing ontwikkeld om de scherpstelling op basis van de sensor sneller te maken dan wanneer die alleen op contrastdetectie gebaseerd zou zijn. Het is een vorm van fase-detectie waarbij de pixels op de sensor zelf gebruikt worden voor de meting. Dat gebeurt door ze in twee helften te verdelen. Die gescheiden beeldinformatie wordt gebruikt voor de scherpstelling, samengevoegd levert het de foto.

Fase detectie

Het mooie van dit systeem om de autofocus aan te sturen is dat er direct gemeten wordt in welke richting het objectief gestuurd moet worden om de optimale scherpte te krijgen, en zelfs gekeken kan worden hoever het objectief versteld moet worden. Normaal bevat een spiegelreflex daarvoor een speciale sensor, maar bij live-view werkt die uiteraard niet, vandaar deze ingenieuze oplossing. Andere merken hebben inmiddels bijna allemaal hun eigen methode ontwikkeld om het AF-systeem bij live-view of video voldoende snelheid en nauwkeurigheid te geven. Bij het gebruik van de Canon EOS 5D Mark IV is duidelijk dat dit Canon systeem inmiddels echt volwassen geworden is: ook in live-view werkt de AF snel en trefzeker.

Dubbel zien

Hoewel dit de hoofdtaak is van de dubbele pixel constructie zijn er meer dingen mogelijk, tenminste wanneer je beide deelbeelden apart opslaat. Dat is bij JPEG-bestanden niet mogelijk, maar bij een RAW-bestand kun je als cameramaker natuurlijk doen wat je wilt, en dus biedt de Canon EOS 5D MarkIV naast de gewone RAW-bestanden ook de mogelijkheid om de dubbel zo grote RAW-bestanden op te slaan waarin naast het normale RAW-bestand met beide deelbeelden samengevoegd ook nog één van beide deelbeelden apart een plek vindt. Mocht je daar dan achteraf iets mee willen, door een simpele berekening, het verschil tussen beide bestanden, krijg je eenvoudig het andere deelbeeld. Uiteraard worden deze RAW bestanden twee keer zo groot als de gewone en het gebruik ervan heeft dan ook alleen zin als je gebruik maakt van de extra mogelijkheden. Daarvoor heb je dan software nodig die er iets mee kan. De eigen Canon Digital Photo Professional software kan er het nodige mee, en enkele andere RAW-converters bieden een eigen extraatje bij het omzetten van de RAW-bestanden in digitale foto’s.

Mogelijkheden

Canon biedt een aantal mogelijkheden bij het verwerken van de dual-pixel-raw bestanden, je vindt ze in een apart venster in de DPP software. Het gaat dan om een aanpassing van de scherpstelling, het verschuiven van de onscherpe gedeeltes van de foto en het verminderen van overstraling. Andere software biedt in de regel alleen een andere optie, namelijk het vergroten van het dynamisch bereik, gebaseerd op de gedachte dat het deelbeeld slechts half zo grote getalswaarden bevat waardoor er minder snel overbelichting zou ontstaan. Volgens mij klopt dat niet echt, de halve pixel zal immers ook slechts half zoveel energie op kunnen slaan en dus net zo snel overbelicht raken. Maar in de praktijk lijkt het binnen zo’n programma wel iets extra’s op te leveren.

Scherpte verleggen

Het dubbele beeld bevat de informatie op basis waarvan het AF-systeem heeft gewerkt. Die afstandsinformatie, waarbij van elke pixel in het beeld bekend is hoever het onderwerp van de camera af was, kan je gebruiken om achteraf iets aan de scherpte te doen. Het idee lijkt wat op de Lytro, alleen werd in die camera een veelvoud aan informatie per pixel vastgelegd. Wanneer je in de Canon DPP software de ‘micro-adjustment’ gaat gebruiken zie je inderdaad het vlak met de hoogste scherpte een beetje verschuiven, naar voren of naar achteren. Dat kan natuurlijk wel eens van pas komen hoewel de betrouwbaarheid van echt AF-systeem de noodzaak wel tot een minimum zal beperken.

Maar er is iets vreemds aan de hand, het systeem werkt namelijk niet door de scherpte te verplaatsen, dat kan namelijk niet want die informatie zit niet in de opname, maar door de onscherpte te wijzigen. Ga je series opnames waarbij de camera elke keer een stukje verschoven is doormeten op scherpte dan blijkt dat bij de aangepaste opnames de scherpte overal lager is dan bij de ‘echte’ opname. Alleen ligt inderdaad de plek waar de onscherpte het laagst is wel op een andere afstand waardoor het eindresultaat wel levert wat je zoekt. En omdat je in de eindopname scherpte vooral relatief ziet, namelijk ten opzichte van de onscherpte, werkt het systeem wel. Maar door de manier waarop het werkt zou ik het wel alleen voor echte noodgevallen gebruiken. Want je foto’s worden er uiteindelijk minder scherp van.

Onscherpte verschuiven

De beide deelbeelden bieden elk een net iets andere kijk op wat er voor de camera te zien was en je kunt door één van beide te kiezen zorgen voor een heel kleine verschuiving tussen de scherpe gedeeltes van de foto en de onscherpte er voor en er achter. Het is een kleine verschuiving, maar het zou net een kleine winst op kunnen leveren wanneer in de compositie een onscherpe lijn voor of achter net een beetje storend over komt. Het verschil is net te klein om door beide mogelijke foto’s te combineren lijnen van onscherpe draden in de voorgrond helemaal weg te werken. Althans bij mijn voorbeeld foto van de wolf bleef je ze net zien, wel minder overigens. Maar het is nogal veel werk, en het werkt alleen voor verticale lijnen, horizontale lijnen worden namelijk niet verschillend vastgelegd.


Deze foto en die hieronder komen uit dezelfde opname en laten de maximale verschuiving van de onscherpte
voor en achter het onderwerp, dat is hier de wolf, zien.


Hier kun je de ogen van de wolf net beter zien door de onscherpe weergave van het gaas net iets naar rechts te schuiven.

Het verwijderen van overstraling is een andere optie, maar ik kreeg geen voorbeeld gemaakt met het objectief bij de camera.

Dynamisch bereik

Hiervoor moet je naar andere software grijpen. Ik heb daarvoor Iridient Developer, een nogal technisch georiënteerde RAW-converter die ik sporadisch gebruik. Veel van de extra mogelijkheden zijn erg subtiel wat betreft het resultaat, dat vind ik maar zelden interessant. Wanneer je de keuze maakt om zoveel mogelijk informatie uit de overbelichte gedeeltes van de foto terug te halen lukt het met Iridient developer om net wat meer onderscheid te krijgen in de overbelichte gedeeltes dan met de Adobe RAW converter. Maar heel veel valt er niet te winnen. Wil je meer uit de hooglichten halen dan is het wellicht handiger om de camera in te stellen op “lichte tonen prioriteit”, waarmee je een RAW-bestand krijgt dat net iets meer informatie in de hooglichten bevat.

EOS 5D Mark IV

De Canon EOS 5D Mark IV is een prachtige camera, en de dual-pixel technologie doet heel mooi waar ze voor gemaakt is: scherpstellen bij live-view en video opnames. De extra mogelijkheden van de dual-pixel RAW-bestanden zijn natuurlijk leuk, maar in de praktijk heb je er denk ik weinig aan. Vooral omdat de bestanden twee keer zo groot worden en je eigenlijk alleen met de eigen Canon software echt van de extra mogelijkheden gebruik kan maken.

Specificaties:

Voor bezitters van een rood-blauwe stereo bril, deze combinateiafbeelding levert een heel klein beetje het effect van diepte kunnen zien. De twee opties uit één opname, samengevoegd in Graphic Converter. Maar het verschil is te klein voor een echt mooie dieptewerking.