NIDF met Logo
NIDF
Software

Adobe CC updates

Voor de bezitters van een abonnement op de Adobe software horen updates er bij, ze verschijnen gewoon in het regelpaneel en kunnen zonder problemen geïnstalleerd worden.

April 2018

De laatste tijd waren ze wel zinvol, maar niet opvallend, begin april 2018 zijn er wel een paar handige aanpassingen in de software voor het verwerken van je RAW-bestanden toegevoegd. Die aanpassingen vindt je dan ook terug in zowel Lightroom Classic als in Camera RAW, en als je de cloudversie Lightroom CC gebruikt zijn de vernieuwingen ook daar te vinden. Het betreft een verplaatsing van een paar gereedschappen naar een handigere plek, en een flinke uitbreiding bij de keuze van de camera profielen.

Contrastcurve

Een probleem met de contrastcurve in Lightroom is dat het venster nogal klein is uitgevallen, na deze update is het wel wat groter geworden, maar het blijft kleiner dan je het curve venster in Photoshop zelf kunt maken en het mist de mooie optie die je bij Camera RAW hebt om punten met getallen op de gewenste aanpassing af te stemmen. Verplaatst zijn de nevelverwijdering die je nu bij de basis aanpassingen aantreft. Zinniger is het toevoegen van de camera profielen aan de basis instellingen, omdat de keuze voor zo’n profiel nu eenmaal het eerste is dat je moet doen als je een foto aan gaat passen. Het feit dat het gereedschap ergens verstopt onderaan te vinden was was dan ook een beetje vreemd. Mijn systeem is om het meetsal gebruikte profiel gewoon onderdeel te maken van mijn eigen standaard instellingen zodat het vanzelf gekozen wordt bij elke foto die je importeert.

Profielen

Twee veranderingen zijn er bij de profielen los van dat ze nu profielen heten en niet meer camera-profielen. De eerste is dat er een groot aantal profielen door Adobe aan de keuzelijsten is toegevoegd. Daaronder één met een heel laag contrast. Andere zijn wat dan ‘creatieve’ profielen worden genoemd die een eigen karakter aan de foto geven, veelal afwijkend van wat je normaal vindt. En of je dat nu creatief kunt noemen lijkt me betwistbaar. Wanneer je de profielen niet als lijst maar als grid zichtbaar maakt of in een nog grotere weergave werken ze net als de voorinstellingen in de ontwikkelmodule. Los van de kleine voorbeeldweergave wordt ook de hele foto aangepast als je muisaanwijzer boven een profiel zweeft zodat je ook aan de grote afbeeldingen het effect van je keuze kunt zien. En dan een vrolijke vertaling, er is een “liggend” en een “staand” profiel. Waarschijnlijk een computer vertaling van ‘landschap’ en ‘portret’, die beide woorden worden immers naast voor het onderwerp dat op de foto staat, ook gebruikt voor de oriëntatie. Beetje slordig, of grappig juist, het is maar hoe je het ziet.

Zwartwit omzetting

Ook anders geworden is de keuzes bij de omzetting naar zwartwit. Tot nu toe was er de op zich verwarrende optie dat je dat op twee plekken kon doen. Het was een optie bij de standaard aanpassingen die als beperking had dat je geen invloed had op de omzetting als zodanig. Het kon ook bij het onderdeel kleur/HSL/zwartwit. Daar kreeg je dan keurig de mogelijkheid om het aandeel van elk kleurbereik aan de helderheid in te stellen. Na de update gaat het anders: alleen de keuze bij de standaard aanpassingen is gebleven. Als je die kiest wordt ook meteen het cameraprofiel gewijzigd in een monochroom profiel. Zet je dat weer terug naar een kleurprofiel dan wordt ook de zwartwit omzetting ongedaan gemaakt. Na het kiezen van zwartwit of een monochroom profiel verandert het HSL/Kleur paneel in een zwartwit paneel, waar je dan weer de bijdrage van elke kleur aan het eindresultaat kunt sturen. Even wennen, maar het is wel logischer.

Hierboven staan beide opties naast elkaar, links de kleurenfoto, rechts de instellingen als je kiest voor zwartwit.

Soorten profielen

Er is wel een mogelijkheid tot verwarring geïntroduceerd met de nieuwste versies van Lightroom Classic en Adobe Camera RAW. Hiervoor was het duidelijk: je had profielen, dat waren camera-profielen die een bepaalde kleurreproductie opleverden. Je kon die zelf maken met behulp van de xRite Colorchecker en Passport software als je een echt nauwkeurige kleurweergave wilde krijgen ongeacht de eigenschappen van het licht. In combinatie met een ‘eigen’ witbalans op basis van een neutraal voorwerp had je het dan wel voor elkaar: nauwkeurige kleurweergave. Dat kan gelukkig nog steeds en die profielen staan gewoon in het lijstje.

Maar er zijn nu ook andere ‘profielen’, Maar dat zijn eigenlijk een speciaal soort voorinstellingen waarin je een aantal zelfgemaakte correcties op een foto opslaat. Niet alle correcties worden er in onder gebracht, effecten zoals ‘korrel’ bijvoorbeeld niet. Gelukkig kun je later altijd meteen zien met welk soort profiel je je foto gaat aanpassen. De nieuwe, voorinstelling-achtige, geven je namelijk een extra schuif waarmee je kunt instellen hoe sterk ze worden toegepast op je foto. De oude niet, die werken gewoon altijd voor 100%. Die schuif is dan ook tegelijk wat die nieuwe profielen weer handiger maakt om te gebruiken dan de oude gewone voorinstellingen. Je kunt deze nieuwe alleen maken binnen Camera RAW, niet binnen Ligfhtroom zelf. Die optie vind je dan, om duidelijk te maken wat het eigenlijk zijn, onder de presets. Onderaan is het symbool om een nieuwe te maken, met de ‘Alt-toets’ ingedrukt krijg je handige extra opties die onderdeel van het profiel uit kunnen maken.

Het maken van een nieuw profiel.

3D LUT

Een mogelijk onderdeel van deze nieuwe voorinstellingen zijn ook zogeheten 3D LUT aanpassingen die bewaard zijn in een eigen bestandsformaat, een .cube-bestand. Adobe levert volgens mij zelf nog geen software om die te maken. Daarvoor moet je software aanschaffen, bijvoorbeeld 3D LUTCreator. Ook kun je zelf aangeven wat het bereik is waarmee je het nieuwe profiel in sterkte kunt toepassen, wat je dan later regelt met de schuif die je er bij te zien krijgt in het basisaanpassingen venster.

Hierboven de toepassing van een preset-profiel, bovenaan de schuif waarmee je de intensiteit van het effect regelt.

Het wisselen tussen voorinstellingen laat vaak eerder gedane aanpassingen intact omdat je per voorinstelling, en dat geldt ook voor de nieuwe profielen, kunt aangeven welke aanpassingen er onderdeel van uitmaken. De andere, eerder gedane aanpassingen, blijven dan gewoon actief. Loop je een serie presets af om hun effect te bekijken, dan ios het handig om alleen de snelle voorvertoning te gebruiken die je krijgt als je de cursor boven zo’n profiel laat zweven. Pas je ze echt toe dan moet je elke keer als tussenstap de reset functie van de software gebruiken om het beeld weer te herstellen naar de oorspronkelijke weergave om vervolgens te kunnen zien wat het effect van de volgende voorinstelling wordt.